Svjetski dan debljine – Svaka druga osoba prekomjerno uhranjena

Prekomjerna tjelesna masa i debljina, rizični su čimbenici za 5 vodećih bolesti. Stoga se 04. ožujka obilježava se kao Svjetski dan debljine.
Svjetski dan debljine - Svaka druga osoba prekomjerno uhranjena (1)

Svake godine 04. ožujka obilježavamo Svjetski dan debljine. Cilj je povećati razinu osviještenosti javnosti o debljini kao bolesti, ozbiljnom javnozdravstvenom problemu te pridruženim medicinskim posljedicama i komplikacijama, a sve s ciljem prevencije njezina nastupa ili pak što je moguće ranijeg početka liječenja.

Debljina je kronična bolest u kojoj dolazi do prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu s brojnim negativnim posljedicama po zdravlje. Indeks tjelesne mase (ITM) je omjer tjelesne mase u kilogramima i kvadrata tjelesne visine izražene u metrima, a o debljini govorimo ukoliko je njegova vrijednost 30 kg/m2 ili više.

Bolest životnog stila

Debljinu nazivamo još i bolešću životnog stila jer nastaje uglavnom zbog dugotrajno prisutne neravnoteže između kalorija unesenih prehranom (hrana i piće) i kalorija potrošenih tijekom tjelesne aktivnosti, a ne genetike ili metabolizma u kojima mnogi ponajprije potraže opravdanje. U Republici Hrvatskoj svaka je druga osoba prekomjerno uhranjena (ITM >25 kg/m2). Za otprilike svaku petu možemo reći kako je pretila. Nažalost, ove brojke rastu iz godine u godinu, kako u Hrvatskoj, tako i globalno.

Gotovo da nema organa na koji debljina ne djeluje negativno, odnosno na kojem ona ne izaziva određene komplikacije. Iz tog razloga ona ima osjetni negativni odjek na pobol, funkcionalnu sposobnost i kvalitetu života zajednice.

Svjetski dan debljine – učinite već danas puno za sebe

Više od 90% pretilih osoba u trenutku javljanja na liječenje već ima barem jednu od mnogobrojnih komplikacija debljine, što se moglo spriječiti da se debljinu inicijalno shvatilo kao bolest u punom smislu te riječi (a ne isključivo kao estetski problem) i odlučilo za njezino pravovremeno liječenje.

Upravo su prekomjerna tjelesna masa i debljina rizični čimbenici za nastanak pet vodećih kroničnih nezaraznih bolesti (srčanožilne bolesti, šećerna bolest tip 2, kronična opstruktivna bolest pluća, neki zloćudni tumori, mentalni/psihički poremećaji), od kojih danas umire više od 80% stanovništva u Hrvatskoj!

Ukoliko se u ovom trenutku pitate kako debljini stati na kraj – pravi recept za to je kombinacija zdravih prehrambenih navika, redovite tjelesne aktivnosti te adekvatne količine i kvalitete sna!

Već od danas pa do ljeta možete učiniti puno za sebe, a onda to samo trebate pretvoriti u dugoročnu naviku. Navike je teško steći, ali kada to jednom učinimo, još ih je teže mijenjati. Postanite stoga „ovisnik“ o zdravim navikama i iskoristite priliku koja vam se je pružila.

Zapamtite, debljinu valja liječiti, a po mogućnosti ju je još bolje spriječiti!