Smjernice za liječenje debljine

Pristup osobi s preuhranjenošću ili debljinom
Postoji pet koraka koje svaki liječnik može koristiti u liječenju osoba s prekomjernom tjelesnom masom. Svaki je korak naveden u nastavku s istaknutim relevantnim preporukama.

PRVI KORAK

Prepoznati

1.

Debljinu treba prepoznati i liječiti kao kroničnu bolest. Uzrokovana je prekomjernim nakupljanjem masnog tkiva s povećanim rizikom od prerane pojavnosti morbiditeta i smrtnosti. Kao kompleksna kronična bolest ne prezentira se na isti način kod svih osoba.

Stoga zahtijeva individualizirano liječenje i dugoročnu podršku. Ne treba misliti kako su sve osobe s preuhranjenošću ili debljinom spremne započeti liječenje. Zdravstveni djelatnici trebaju potaknuti motivirajući razgovor o prekomjernoj tjelesnoj masi ili debljini.

No, tek onda kad je osoba spremna, započeti razgovor o liječenju. Način na koji liječnik komunicira ključan je za postizanje dobrog ishoda liječenja.

2.

Pristup osobama s preuhranjenošću ili debljinom bi trebao biti holistički. Sugerira se da u pristupu treba biti usmjeren na osobu, a ne samo na tjelesnu masu. Tako će se lakše rješavati temeljni uzroci debljanja.

Ujedno, lakše će se modificirati životni stil, izbjeći stigmatizaciju i pretjerano pojednostavljeni narativ. Preporučuje se uzimanje sveobuhvatne anamneze za identifikaciju temeljnih uzroka povećanja tjelesne mase. Na temelju kliničke prosudbe potrebno je uz fizikalni pregled, izmjeriti arterijski tlak.

Preporučuje se napraviti laboratorijske pretrage, dijagnostičke slikovne prikaze i po potrebi druge pretrage.

DRUGI KORAK

Procijeniti

TREĆI KORAK

Preporučiti

3.

Osobama s preuhranjenošću i debljinom treba preporučiti individualizirani plan liječenja. Plan se prvenstveno odnosi na uzroke debljine i pružanje podrške promjeni ponašanja, prehrambenih navika i tjelesnoj aktivnosti.

Uključuje također adekvatnu psihološku, farmakoterapijsku i kiruršku terapiju. Postizanje maksimalnog gubitka tjelesne mase u najkraćem mogućem roku nije ključ uspješnog liječenja. Smanjenje opsega struka treba smatrati još važnijim od samog gubitka tjelesne mase.

Opseg struka povezan je s visceralnim mastima i kardiometaboličkih rizika. Smjernice za liječenje debljine naglašavaju da sve osobe imaju korist od usvajanja navika zdrave i uravnotežene prehrane uz redovitu tjelesnu aktivnost.

4.

S obzirom na to da je debljina bolest kronične prirode, plan liječenja mora biti dugoročan. S osobama s preuhranjenošću ili debljinom treba razgovarati i dogovarati se o realnim očekivanjima.

Motivacijski razgovor jača suradnju i dopušta prilagodbu životnom stilu pojedinca. Gubitak tjelesne mase sam po sebi nije prioritet. Ciljeve liječenja treba prilagoditi komplikacijama debljine. Planirani gubitak tjelesne mase treba se temeljiti na prisutnosti povezanih bolesti.li željenom osobe da smanji rizike od srčanih i metaboličkih komplikacija.

Ne smiju se zanemariti psihološki aspekti bolesti, kao što su samopoštovanje, slika tijela i kvaliteta života.

ČETVRTI KORAK

Postaviti cilj

PETI KORAK

Pratiti

5.

Svi liječnici i zdravstveni djelatnici imaju odgovornost prepoznati debljinu kao bolest. Ujedno, imaju odgovornost pomoći osobama s preuhranjenošću ili debljinom odgovarajućim pristupom.

Mnoge osobe s debljinom prepuštene su snalaženju u složenom okruženju proizvoda i usluga za mršavljenje. No, mnoge usluge i proizvodi nemaju znanstveno obrazloženje. Neki čak otvoreno promiču nerealne i neodržive ciljeve mršavljenja. Liječnici, uz samo liječenje debljine, imaju i važnu ulogu u prevenciji nastanka debljine i promicanju zdravlja.

Promicanje zdravlja proces je omogućavanja ljudima da povećaju kontrolu nad svojim zdravljem i poboljšaju ga.