Nakupljanje masnih naslaga u jetri rizični je faktor za razvoj bolesti

Progresivno nakupljanje masnih naslaga u jetri može dovesti do fibroze jetre i razvoja karcinoma, kardiovaskularnih bolesti i mortaliteta.
Nakupljanje masnih naslaga u jetri rizični je faktor za razvoj bolesti x

Prevalencija masne jetre u populaciji konstantno raste te predstavlja rizični faktor kako za razvoj jetrenih bolest tako i bolesti mnogih drugih sustava. Zamijećeno je kako progresivno nakupljanje masnih naslaga u jetri koje može dovesti do fibroze jetre te predstavlja važan rizični faktor za razvoj hepatocelularnog karcinoma, kardiovaskularnih bolesti i mortaliteta. Zbog svega navedenog vrlo je važno rano detektiranje rizičnih skupina te individualiziran pristup njihovom liječenju.

Nealkoholna masna jetra – NAFLD vs MAFLD

Masnu jetru karakterizira nakupljanje masnih naslaga u jetri te različita stanja mogu dovesti do njezine pojave. Iako se čini kako su NAFLD i MAFLD samo promjene u nomenklaturu postoje određene značajne razlike u kriterijima pri dijagnosticiranju ovih stanja. Predloženo je kako bi MAFLD zamijenio u potpunosti akronim NAFLD no to još uvijek nije službeno prihvaćeno.

Nealkoholna masna jetra, o kojoj je ranije bilo riječ, predstavlja nakupljanje masnih stanica u jetri dokazanih slikovnim metodama ili histološkim promjenama te isključuje upotrebu alkohola ili druge etiologije koje bi mogle dovesti do tog stanja, kao što su hepatotropni virusi ili druge kronične jetrene bolesti.

Za razliku od toga MAFLD se odnosni na masnu jetru dokazanu slikovnim ili histološkim metodama, ali i samim porastom jetrenih biomarkera te prisutnim jednim od sljedećih nabrojanih stanja: dijabetes mellitus tipa 2, pretilost ili osobe normalne tjelesne težine s evidentnom metaboličkom disfunkcijom.

NAFLD i MAFLD nisu dva različita stanja već se odnose na isto stanje s mogućim preklapanjima. No, možemo reći kako MAFLD u širem opsegu zahvaća osobe s oštećenom jetrom nego što to čine kriteriji za dijagnozu nealkoholne masne jetre.

Jedan od kriterija MAFLD-a je uz masnu jetru i osobe s normalnom tjelesnom težinom, ali prisutnom metaboličkom disfunkcijom. Pod tim se pojmom smatraju osobe s povećanim obujmom struka, odnosno povećanim abdominalnim masnim tkivom, povišenim krvnim tlakom ili one osobe koje uzimaju antihipertenzive.

Također se odnosi na osobe s povišenim trigliceridima u krvi te smanjim udjelom HDL-kolesterola. Osobe s takozvanim predstadijem dijabetesa tip II također spadaju u ovu kategoriju. To su osobe čija je razina šećera u krvi natašte između 5.6 i 6.9 mmol/l, odnosno povišenim nalazom glikiranog hemoglobina, HbA1c. Potrebno je postojanje najmanje dva od navedenih stanja kako bi bio zadovoljen ovaj kriterij.

Ne postoji specifično liječenje nealkoholne masne jetre

Još uvijek ne postoji specifično liječenje nealkoholne masne jetre te tako ne postoji ni univerzalni lijek za liječenje MAFLD-a. Ono što je dobro je što MAFLD uključuje veću populaciju ljudi te i liječenje može biti usmjereno na različita stanja koja onda posljedično dovode do poboljšanja masne jetre, a time i preveniraju razvoj mnogih drugih bolesti. Također, vrlo pozitivno djeluje izbacivanje riječi „alkoholna“ iz samog naziva te uklanja moguću stigmatizaciju.

MAFLD je relativno novo predložena definicija za masnu bolest jetre sa svojim kriterijima pri postavljanju dijagnoze. Utemeljena je uglavnom na empirijskom znanju liječnika te su svakako potrebna još dodatna istraživanja kako bi njezino korištenje bilo potpuno i prihvaćeno univerzalno u cijelom svijetu, s obzirom na činjenicu da je masna bolest jetre bolest suvremenog čovjeka svih populacija.

Literatura

Debljina nije povezana sa starošću

Prof. Štimac gostovao je u emisji Treća dob HRT-a, gdje je upozorio da debljina nije povezana sa starošću. Među starijom populacijom nema debelih; teško je doživjeti duboku starost s viškom kila.