Hrvatsko društvo za debljinu logo
Search

Debljina nije povezana sa starošću

Prof. Štimac gostovao je u emisji Treća dob HRT-a, gdje je upozorio da debljina nije povezana sa starošću. Među starijom populacijom nema debelih; teško je doživjeti duboku starost s viškom kila.
Debljina nije povezana sa starošću - Društvo za debljinu

Predsjednik Hrvatskog društva za debljinu prof. dr. Davor Štimac gostovao je u emisiji Treća dob Hrvatskog radija na temu “O debljini i uživanju u mirovini”. Prof. Štimac istaknuo je da debljina nije povezana sa starošću.

“Ako pogledamo ljude koji su doživjeli duboku starost, 80, 90 ili 100 godina, primijetit ćemo da među njima gotovo nema debelih. Jer, debljina skraćuje životni vijek. Teško je doživjeti duboku starost s viškom kilograma”, kaže Štimac.

Starije osobe često imaju promijenjene potrebe u prehrani i tjelesnoj aktivnosti. Kako starimo, naše tijelo prolazi kroz mnoge fiziološke promjene koje utječu na metabolizam i sposobnost tijela da održava optimalnu težinu.

Profesor Štimac objašnjava da se kod starijih osoba često smanjuje mišićna masa, što može dovesti do povećanja masnog tkiva ako se prehrana ne prilagodi tim promjenama.

Smanjenje mišićne mase prirodan je dio starenja, ali može se ublažiti redovitom tjelesnom aktivnošću i odgovarajućom prehranom bogatom proteinima. Redovito vježbanje, uključujući vježbe snage i otpornosti, može pomoći u očuvanju mišićne mase i održavanju metaboličkog zdravlja.

Zabrinjavajuća abdominalna pretilost

Posebno je međutim zabrinjavajuća abdominalna pretilost, koja se manifestira u obliku tijela tipa jabuke ili kruške.

“Kod muškaraca je karakteristična debljina po tipu jabuke, dok se kod žena nakon menopauze također počinje pojavljivati ovaj tip pretilosti,” objašnjava Štimac.

Ova vrsta debljine nosi velike kardiovaskularne rizike. Abdominalna pretilost povećava i rizik za razvoj karcinoma. Debljina je štoviše okidač za velik broj karcinoma.

Debljina nije povezana sa starošću - Društvo za debljinu 2
Abdominalna pretilost manifestira se u obliku tijela tipa jabuke ili kruške

Pogodno tlo za maligne bolesti

“Zapravo, karcinoma pluća i želuca jedini nisu povezani s debljinom. Svi ostali karcinom, posebno probavnog trakta, kao i ženskih organa, na neki način povezani su s debljinom. Rizik razvoja malignih bolesti veći je ako ste prekomjerno teški ili debeli”, upozorio je prof. Štimac.

Postavlja se pitanje koliko je vremena potrebno da debljina počne narušavati sve organske sustave?

Iako je odgovor na ovo pitanje teško dati, znakovit je podatak o tome da se arterijske hipertenzije kod debelih osoba javljaju čak dvadesetak godina ranije nego kod onih s normalnom tjelesnom težinom.

Profesor Štimac još jednom apelira da je debljina veliki zdravstveni problem. Ilustrira to s podacima da svako treće dijete u dobi između 8 i 9 godina ima prekomjernu tjelesnu težinu ili je debelo.

Ta djeca, kada dođu u dob od 18-19 godina, imat će problem s prekomjernom tjelesnom težinom. Čak 80 do 90 posto debele djece, imat će taj isti problem, problem s težinom, cijelog života.

Važnost deset tisuća koraka dnevno

Posebno je poguban sjedalački način života.

“Kad bismo se uspoređivali s našim precima, koji su živjeli i radili puno više u nekakvom fizičkom smislu, onda je jasno da su njihove potrebe za hranom bile veće, a dostupnost hrane manja. Danas je potpuno obrnuto”, upozorava predsjednik Društva za debljinu.

“Ljudi bi trebali napraviti barem desetak tisuća koraka dnevno,” savjetuje profesor Štimac.

Postoje mnogi jednostavni načini za povećanje tjelesne aktivnosti:

Hodanje dok telefonirate: Umjesto sjedenja tijekom telefonskih razgovora, hodajte. Tako ćete lako povećati broj koraka dnevno.

Parkiranje dalje od cilja: Kada idete u trgovinu ili na posao, parkirajte dalje od ulaza. Tako ćete dodati nekoliko dodatnih koraka vašoj dnevnoj rutini.

Koristite stepenice: Umjesto dizala, koristite stepenice kad god je to moguće. Ovo je jednostavan način za povećanje fizičke aktivnosti.

Kućni ljubimci: Ako imate psa, redovite šetnje će vam pomoći da ostanete aktivni.

Aktivni društveni susreti: Umjesto sastajanja na kavi ili ručku, organizirajte šetnje s prijateljima. Hodanje može biti ugodan način za održavanje društvenih kontakata i istovremeno biti tjelesno aktivan.

Promjena načina života

Promjene u prehrambenim navikama također su ključne. Umjesto visokokalorične hrane, preporučuje se konzumacija svježeg voća, povrća, cjelovitih žitarica i nemasnih proteina. Također, važno je smanjiti unos šećera, soli i zasićenih masti.

Promjena načina života ključna je za kontrolu debljine i održavanje zdravlja u starijoj dobi.

“Pogledajte slike s riječkih plaža iz šezdesetih godina – tada gotovo nije bilo pretilih osoba. Danas je situacija potpuno drugačija,” zaključuje Štimac.

Važno je još jednom naglasiti da debljina nije povezana sa starošću. Uvođenjem jednostavnih, ali učinkovitih promjena u svakodnevni život, možemo značajno utjecati na naše kile, poboljšati kvalitetu života i smanjiti rizike povezane s debljinom.

Krenite već danas s malim koracima prema zdravijem životu.

Još vijesti: